W Polsce nie ma przepisów, które regulują kwestię wymiany opon na zimowe czy letnie. Jednak ze względu bezpieczeństwa wielu kierowców regularnie odwiedza zakłady wulkanizacyjne. Tegoroczna wizyta niestety nie będzie należała do najprzyjemniejszych. Wszystko z powodu wzrostu cen.
Wymiana opon na zimowe znacznie droższa. Ile zapłacimy u wulkanizatora?
Według danych pochodzących z Centrum Technicznego platformy Autpomarket.pl, koszt zmiany opon w tradycyjnym zakładzie wulkanizacyjnym jesienią 2023 roku będzie o 10 proc. wyższy niż wiosną. W ujęciu rok do roku stawki zwiększyły się o 20 proc., a względem roku 2021 - aż o 46 proc. Więcej zapłacimy nie tylko za wymianę opon na zimowe. Przechowywanie opon będzie tej zimy droższe o 21 proc. niż rok temu, usługa door to door (w której klient nie musi angażować się w proces wymiany i samodzielnie jechać do zakładu wulkanizacyjnego) podrożeje o 27 proc., a utylizacja zużytego ogumienia – aż o 54 proc. Oprócz rosnących kosztów obsługi odnotowano także wzrost cen samych opon.
– Każdego roku koordynujemy wymianę opon w tysiącach aut użytkowanych przez klientów platformy Automarket. Według naszych najnowszych danych średnia cena zimowych modeli ogumienia wzrosła na przestrzeni ostatniego roku do 4 proc. w zależności od rozmiaru. Zmiany są jeszcze bardziej zauważalne, kiedy porównamy obecne ceny z tymi z roku 2021. Aktualnie opony zimowe są bowiem nawet o 34 proc. droższe, niż przed dwoma laty. Jednak dzięki temu, że korzystamy z długoterminowych umów z warsztatami partnerskimi, udaje nam się częściowo niwelować odczuwalność tych podwyżek, z czego korzystają również nasi klienci – mówi Tomasz Otto, Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu PKO Leasing, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.
Przyczyny wzrostu cen usług w zakładach wulkanizacyjnych
Jak podaje serwis, powodem wzrostu cen usług w serwisach specjalizujących się w obsłudze opon samochodowych jest przede wszystkim utrzymująca się inflacja. Wynikający z niej wzrost kosztów pracy, energii, czynszów za wynajem lokali czy rat leasingu sprzętu wykorzystywanego w serwisach jest natomiast dodatkowo napędzany przez politykę cenową samych warsztatów. Dodatkowo na polskim rynku obserwuje się stały wzrost udziału opon wielosezonowych w strukturze sprzedaży. Dzięki takiemu ogumieniu użytkownicy mogą znacznie wydłużyć czas pomiędzy kolejnymi wizytami w serwisie. Ze względu na niski popyt na usługi wulkanizacyjne w pierwszej połowie roku warsztaty są zmuszone do nałożenia dodatkowej marży na klientów jesienią.
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Kierowcy, którzy nie korzystają z opon wielosezonowych, co roku zastanawiają się, kiedy najlepiej wybrać się do zakładu wulkanizacyjnego i wymienić opony na zimowego. Niektórzy, by nie dać się zaskoczyć zimie, zmieniają je już we wrześniu lub październiku. Inni natomiast czekają na pierwsze opady śniegu. Musimy jednak was zmartwić. Zarówno jedni i drudzy popełniają błąd. Opony na zimowe należy wymienić, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza.