Ruszając na wycieczkę po województwie warmińsko-mazurskim, warto uwzględnić w swoim planie Judyty. To mała, ale niezwykle ciekawa pod względem historycznym wieś położona w gminie Sępopol, w powiecie bartoszyckim. Związany z nią jest bowiem Eberhard von Kuenheim, jeden z twórców potęgi koncernu BMW.
Judyty w woj. warmińsko-mazurskim – mała wieś z wielką historią
Wieś została założona w 1425 roku jako majątek rycerski rodu von Lesgewang. Przez ponad 300 lat pozostawała w ich rękach, a następnie, drogą dziedziczenia, przeszła na ród von Kunheim, który zarządzał nią aż do 1945 roku. W latach 1862–1863 von Kunheimowie wznieśli w Judytach okazały pałac w stylu neogotyckim i klasycystycznym. Posiadłość słynęła również z jednej z najstarszych stadnin koni w Prusach Wschodnich, specjalizującej się w hodowli rasy trakeńskiej.
Pałac w Judytach do dziś zachował wiele elementów dawnego wyposażenia. Wśród nich znajdują się kominek oraz trzy piece z neogotycką dekoracją. Przy podjeździe do budynku można podziwiać dwa naturalnej wielkości lwy – czuwającego i śpiącego. Te imponujące rzeźby odlano z brązu w 1822 roku w Gliwicach na podstawie projektu Christiana Daniela Raucha. Właściciele zakupili je na Wystawie Światowej w Paryżu w 1889 roku.
Warto wspomnieć również o cennym portrecie Jana Ernesta von Kunheima (1730–1818), który znajdował się w majątku. Podczas ofensywy Armii Czerwonej w 1945 roku obraz został zniszczony. W ostatnich latach został jednak odrestaurowany przez studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i obecnie jest eksponowany w Muzeum im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie.
Pałac przetrwał wojnę i w 1998, wraz z parkiem i zabudowaniami gospodarczymi, został zakupiony przez prywatnego właściciela, w którego rękach pozostaje do dzisiaj.
Judyty – wieś, w której urodził się twórca potęgi BMW
To właśnie w tym majątku w 1928 roku urodził się Eberhard von Kuenheim, słynny niemiecki inżynier i menadżer. W latach 1970–1993 był głównym dyrektorem zarządzającym i prezesem BMW, a w 1993- 1999 przewodniczącym rady nadzorczej koncernu. Ponad 20-letni okres jego zarządzania firmą nazywany jest "erą Kuenheima", a sam koncern stał się jednym z największych przedsiębiorstw motoryzacyjnych na świecie. Eberhard jest uważany także za jednego z pionierów nowoczesnej gospodarki Niemiec.
