Miasto inwestuje w ekotransport. Będą nowe przystanki, tramwaje i zajezdnia
Dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie Marcin Szwarc powiedział podczas konferencji we wtorek, że rocznie w Olsztynie organizatorzy komunikacji notują 40 mln przejazdów autobusami i tramwajami, a w dni, kiedy z komunikacji korzystają także uczniowie i studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, to około 150 tys. przejazdów.
- Zachęcając mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, trzeba wskazać, że zapewnia on standard i jakość przejazdów. Należy go cały czas rozwijać, uzupełniając o kolejne elementy infrastruktury – podkreślił Szwarc.
Dlatego olsztyński samorząd planuje w najbliższych latach zwiększyć dostęp do miejskiej komunikacji.
Zadania, jakie zostaną zrealizowane w ramach inwestycji:
- Rozbudowa zajezdni autobusowej wraz z budową budynku warsztatowo-socjalnego przy al. Sikorskiego w celu zapewnienia miejsca do bazowania i obsługi wykorzystywanego taboru;
- Zakup sześciu tramwajów (dofinansowanie z Krajowego Programu Odbudowy);
- Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z ładowarkami;
- Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS);
- Przebudowa pętli autobusowej Jakubowo (Parkowa);
- Przebudowa pętli autobusowej Osiedle Mazurskie (Pstrowskiego);
- Przebudowa pętli autobusowej Witosa;
- Przebudowa pętli autobusowej Dajtki (Zbożowa);
- Przebudowa pętli autobusowej Redykajny;
- Budowa pętli autobusowej przy ul. Bilitewskiego na osiedlu Generałów;
- Budowa pętli autobusowej Zielona Górka;
- Budowa przystanków autobusowych oraz przebudowa pętli autobusowej Nagórki;
- Budowa i przebudowa przystanków: Dworcowa-Towarowa, Limanowskiego-Wiadukt, Targowisko Miejskie;
- Przebudowa dojść pieszych do kluczowych przystanków komunikacji miejskiej wraz z elementami zieleni.
Kiedy ruszą pierwsze prace?
Prace rozpoczną się od rozbudowy zajezdni przy alei Sikorskiego w listopadzie tego roku, a zakończą przebudową dojść do kluczowych przystanków w maju 2027 roku. Wartość projektu opiewa na 297,5 mln zł, z czego dofinansowane wynosi prawie 129 mln zł (85 proc.).
Prezydent Olsztyna Robert Szewczyk powiedział, że mieszkańcy nie muszą się obawiać dużych utrudnień spowodowanych pracami w mieście. - To będą prace punktowe, a nie liniowe; przy każdej inwestycji powstanie organizacja ruchu – powiedział Szewczyk. Dodał, że Olsztyna, tak jak każdego dużego miasta, nie stać na bezpłatną komunikację.
- Możemy wprowadzać ulgi dla mieszkańców, które wspierają rodziny z dziećmi. Olsztyńskie dzieci i młodzież do 18. roku życia mogą jeździć z ulgowymi biletami. Te przywileje to wsparcie mieszkańców, którzy płacą podatki w Olsztynie, ale i wyrobienie u młodych ludzi nawyków, by korzystać z transportu miejskiego, który jest szybszy, punktualny i wygodny – przyznał prezydent miasta.
Polecany artykuł:
Zobacz zdjęcia z konferencji prasowej na temat ekotransportu w Olsztynie