Nowy dworzec kolejowy w Olsztynie otwarty. Skarga okazała się bezpodstawna
Nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur. Obiekt miał być gotowy pod koniec 2023 roku, jednak termin znacznie się opóźnił, a otwarcie kilkakrotnie przesuwano. Ostatecznie dworzec miał zostać udostępniony podróżnym w środę, 19 lutego 2025 roku podczas oficjalnej uroczystości. Mimo że PKP posiadało wszystkie niezbędne zgody na użytkowanie obiektu, ku zaskoczeniu wielu osób, wydarzenie zostało odwołane w ostatniej chwili. Jak się okazało, powodem była skarga złożona do inspekcji nadzoru budowlanego przez sąsiada dworca PKP, czyli prywatną spółkę, do której należy dworzec PKS.
– Chcemy podkreślić, że Polskie Koleje Państwowe dysponują ważną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie budynku do obsługi podróżnych na stacji Olsztyn Główny. 31 stycznia Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego potwierdził spełnienie przez PKP jako inwestora wszystkich wymogów nałożonych w pozwoleniu na użytkowanie obiektu. W związku z tym dworzec jest w pełni gotowy do przyjęcia pasażerów zarówno pod względem technicznym, jak i formalnym. 17 lutego do PKP wpłynęło wystąpienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego o ponowne przedłożenie dokumentów poświadczających spełnienie warunków określonych w pozwoleniu na użytkowanie obiektu – przekazał w środę Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A.
Na szczęście po kilku dniach wszystko się wyjaśniło. – Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego sprawnie rozpatrzył skargę złożoną przez właściciela dworca autobusowego sąsiadującego z dworcem PKP i stacją kolejową, uznając ją za niedopuszczalną. Po otrzymaniu tej informacji Polskie Koleje Państwowe zdecydowały się jak najszybciej udostępnić dworzec pasażerom – poinformowały w czwartek (20 lutego) Polskie Koleje Państwowe.
Otwarcie dworca w Olsztynie bez oficjalnej uroczystości. Udało się za dziesiątym razem
Nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny udało się otworzyć w piątek, 21 lutego rano. Niestety bez oficjalnej uroczystości. W ramach rekompensaty PKP planują przygotować niespodziankę dla mieszkańców i gości odwiedzających miasto, a szczegóły zdradzą wkrótce.
Po kilku godzinach od otwarcia obiektu, w otoczeniu podróżnych, odbyła się natomiast konferencja prasowa z udziałem wojewody warmińsko-mazurskiego Radosława Króla, który zapowiedział, że wystąpi do PKP o nadanie temu miejscu imienia najznakomitszego mieszkańca Warmii - Mikołaja Kopernika. Wojewoda argumentował, że poprzedni, zburzony dworzec zbudowano na 500-lecie urodzin Kopernika, nowy dworzec miał uświetnić przypadające 19 lutego 552 urodziny astronoma, który większość życia spędził na Warmii. Stąd pomysł nadania dworcowi właśnie takiego patrona.

Jak wygląda nowy dworzec w Olsztynie?
W nowym dworcu dostępna jest m.in. poczekalnia, liczne ławeczki oraz dotykowe rozkłady jazdy pociągów. Działają też automaty z kawą oraz przekąskami. Docelowo w nowym budynku otwarte zostaną dwa lokale gastronomiczno-handlowe oraz cztery pomieszczenia handlowo-usługowe. Poza tym swoje lokale mają kolejowe spółki i organizacje, takie jak Straż Ochrony Kolei, WARS, PKP Polskie Linie Kolejowe, TK Telekom, PKP Intercity i POLREGIO.
Na terenie dworca znajduje się również bezpłatny parking, na którym dostępnych jest 55 miejsc postojowych, w tym 40 dla samochodów osobowych, 4 dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami, 4 typu Kiss&Ride, 4 dla taksówek i 1 dla autobusów. Dodatkowo zarezerwowano 2 miejsca przeznaczone na stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
Budowa nowego dworca w Olsztynie wyniosła 87 mln złotych.
Tak wygląda nowy dworzec kolejowy w Olsztynie