Pięć kanałów na Mazurach przejdzie modernizację. To kontynuacja inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich
Jak informuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku, zanim inwestycja przejdzie do istotnego etapu realizacji, musi nastąpić cały proces inwestycyjny, na który składają się równie istotne, ale i czasochłonne etapy procesu. To między innymi projektowanie, uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń czy przygotowanie do realizacji inwestycji. Procesy te nie mogą odbywać się samoistnie, stąd konieczność systematycznych spotkań roboczych zainteresowanych stron.
Dlatego w ostatnim czasie odbyło się kolejne spotkanie partnerów projektu „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”: zastępcy prezesa PGW Wody Polskie ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą Mateusza Balcerowicza, zastępcy dyrektora RZGW w Białymstoku Katarzyny Bakun-Szoki oraz Tomasza Mułyka, kierownika jednostki realizującej projekt z władzami Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, Piotrem Jakubowskim i Agnieszką Kombel-Gawlik.
„Zielona infrastruktura” to nowy projekt, który zakłada kontynuację inwestycji na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Modernizację ma przejść pięć kanałów: Nidzki, Sztynorcki, Jegliński, Niegocin – Grajewko oraz Kisajno – Popówka.
Stosowne porozumienie, dotyczące rewitalizacji umocnień brzegowych kanałów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, pod nazwą „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”, zostało podpisane pomiędzy Wodami Polskimi a Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 pod koniec czerwca ubiegłego roku.
- Wody Polskie, jako administrator drogi wodnej Systemu Wielkich Jezior Mazurskich, dokładają wszelkich starań, aby szlaki żeglugowe na Mazurach były dla turystów atrakcyjne, a przede wszystkim bezpieczne. A dla bezpiecznej żeglugi kluczowa jest modernizacja będącej w złym stanie infrastruktury. Mając to na uwadze, Wody Polskie wraz z samorządami mazurskimi, marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego oraz Stowarzyszeniem WJM 2020 od lat prowadzą prace remontowe w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich – powiedział Mateusz Balcerowicz, zastępca prezesa PGW Wody Polskie ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą.
Modernizacja kanałów w dwóch etapach. Jakie prace zostaną wykonane?
Zakres prac nowego projektu ma obejmować przebudowę lub odbudowę umocnień brzegowych, udrożnienie kanałów, udrożnienie wlotów do kanałów oraz umocnienie i formowanie skarp.
Z uwagi na złożoność procesu pozyskiwania niezbędnej dokumentacji zadanie zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy etap obejmuje rozbudowę Kanału Niegocin – Grajewko poprzez wykonanie:
- umocnień brzegu,
- udrożnienie kanału do głębokości 1,6 m,
- udrożnienie wlotów do kanału,
- przełożenie infrastruktury kolidującej z trasą kanału,
- formowanie skarp.
Zadanie posiada wszystkie decyzje administracyjne niezbędne do jego realizacji. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na II kwartał 2025 roku.
W drugim etapie projektu zostały ujęte: przebudowa Kanału Nidzkiego i Sztynorckiego, odbudowa Kanału Kisajno – Popówka oraz odbudowa brzegów i udrożnienie Kanału Jeglińskiego. Dla tego zadania na I kwartał bieżącego roku planowane jest rozpoczęcie prac projektowych.
Łączna długość modernizowanych ubezpieczeń brzegowych to niemal 6500 mb, a szacunkowa wartość zadania inwestycyjnego wyniesie 83 mln zł.