Skontrolowano restauracje na Warmii i Mazurach. Lista lokali z nieprawidłowościami

i

Autor: Freepik

biznes

Skontrolowano restauracje na Warmii i Mazurach. Tu wykryto nieprawidłowości!

2025-06-25 13:16

Ukryte ceny, nierzetelna obsługa i inne nieprawidłowości – tak wygląda rzeczywistość w wielu lokalach gastronomicznych w Polsce. Najnowsza kontrola UOKiK i Inspekcji Handlowej wykazała uchybienia w aż 75 proc. z ponad 600 sprawdzonych restauracji. Na liście znalazły się także restauracje z województwa warmińsko-mazurskiego.

Spis treści

  1. Niepokojące wyniki kontroli restauracji w Polsce
  2. Restauracje z nieprawidłowościami w woj. warmińsko-mazurskim
  3. Na co zwracać uwagę w restauracji? Porady od UOKiK
  4. Prawo do reklamacji

Niepokojące wyniki kontroli restauracji w Polsce

W 2024 roku skontrolowano 626 lokali gastronomicznych działających w systemie otwartym, oferujących dania na miejscu i na wynos. Pod lupę wzięto małe lokale gastronomiczne, restauracje, lokale typu fast food, bary mleczne, smażalnie ryb. Kontrole obejmowały m.in. rzetelność obsługi, prawidłowe uwidacznianie cen, stosowanie legalizowanych wag oraz pobieranie opłat za plastikowe jednorazówki. Sprawdzano również obowiązkowe informacje dotyczące alkoholu i zakazu palenia.

Niestety wyniki okazały się niepokojące. Nieprawidłowości wykryto w aż 75 proc. skontrolowanych lokalach. Najczęstsze problemy dotyczyły braku jasnych i pełnych informacji o cenach – np. niepodanie gramatury potraw czy brak cennika. Ujawniono też przypadki nierzetelnej obsługi: zbyt małe porcje lub podawanie składników innych niż zadeklarowane w menu. Zamiast oscypka serwowano tańsze sery wędzone, śmietanę zastępowano tłuszczowym miksem, a parmezan – innymi, tańszymi dojrzewającymi serami.

Restauracje z nieprawidłowościami w woj. warmińsko-mazurskim

Wiele nieprawidłowości zostało wykrytych także w restauracjach na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Poniżej pełna lista:

  • Zajazd BIAŁY MŁYN Sterławki Wielkie 22, 11-520 Ryn - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny
  • Restauracja „SŁOWICZÓWKA” Ukta 32, 12-200 Ruciane - Nida - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny
  • Restauracja IMBIROWY SAD Jabłoń 1, 12-200 Pisz - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny
  • Restauracja „OGNISTY PTAK” Sztynorcka 6, 11-600 Ogonki - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny, stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych
  • Lokal gastronomiczny „JADŁO Z PIEKŁA RODEM” Mazurska 18, 11-520 Ryn - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny, stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych
  • TAWERNA DEZETA Niegocińska 1, Wilkasy, 11-500 Giżycko - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny
  • Restauracja KUCHNIE ŚWIATA Plac Grunwaldzki 8, 11-500 Giżycko - stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych
  • Restauracja ASTRA Partyzantów 7, 19-400 Olecko - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny
  • Bar "SAKE" Polska 53, 12-100 Szczytno - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny, różnice na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną przy towarze a pobraną w kasie
  • Restauracja GROTA Plac Wolności 4, 12-100 Szczytno - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny, odważenie mniejszej ilości towaru niż żądana
  • Restauracja LOFT 2.0 Stare Miasto 4/6 lok. 13, 10-027 Olsztyn - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny
  • Restauracja "PROSTA 38" Prosta nr 38, 10-029 Olsztyn - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny, stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych
  • BROWAR WARMIA Nowowiejskiego 15 10-162 Olsztyn - nieprzestrzeganie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu
  • MEXICANA Plac Targ Rybny 16 10-020 Olsztyn - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny, stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych
  • Zajazd ZAKĄTEK Barcikowo 2B 11-040 Dobre Miasto - odważenie mniejszej ilości towaru niż żądana
  • CUD MIÓD I PIZZA Żołnierska 43 10-560 Olsztyn - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny
  • Bistro "KORYTKO" Jana Henryka Pestalozziego 5, 82-300 Elbląg - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny, nieprzestrzeganie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu
  • Bar "KALINKA" 12 Lutego 34/1, 82-300 Elbląg - nieprzestrzeganie ustawy o wychowaniu w trzeźwości
  • Restauracja w Hotelu "MŁYN" Kościuszki 132, 82-300 Elbląg - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny
  • Restauracja TOKYO-SUSHI Giermków 19/2U, 82-300 Elbląg - informacja o cenie uwidoczniona w sposób niejednoznaczny, stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych
  • Restauracja "SAND VALLEY COMPANY" Sand Valley 23, 14-400 Pasłęk - informacje o cenach niewidoczne dla konsumentów

Na co zwracać uwagę w restauracji? Porady od UOKiK

UOKiK przypomina, że klienci powinni zawsze otrzymać jasne i rzetelne informacje o cenach zamawianych dań – jeszcze przed złożeniem zamówienia. Cennik musi zawierać pełne nazwy potraw, ich gramaturę oraz informację o dodatkowych opłatach, np. serwisowych.

– Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że jako konsumenci, klienci danej placówki, danego miejsca, powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy. Czyli ta cena potrawy i usługi, jeśli taka usługa jest na przykład serwisowa, muszą być nam podane jasno i rzetelnie i umieszczone w cenniku. Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą – tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podkreśla również, że gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, co ma szczególne znaczenie w sezonie wakacyjnym.

– Ta gramatura to ważna kwestia, ponieważ ona szczególnie odgrywa ważną rolę w wakacje, szczególnie konsumenci mają bardzo różne doświadczenia jeśli chodzi o smażone ryby. Pamiętajmy o tym, że gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, a nie przed przygotowaniem. Konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia. To kolejna rzecz jeśli chodzi o taką radę i właśnie to wypełnianie rzetelności obsługi konsumentów.

Dodatkowo, jeśli restaurator zamierza zamienić składnik potrawy, musi o tym uprzedzić klienta i uzyskać jego zgodę.

– Ważne jest również to, by w przypadku zadeklarowanych składników, które restaurator chciałby zastąpić jakimiś innymi odpowiednikami, musi to zrobić za zgodą konsumenta i poinformować go o tym znacznie wcześniej.

Prawo do reklamacji

UOKiK przypomina, że klienci restauracji mają pełne prawo złożyć reklamację, jeśli usługa gastronomiczna została wykonana nierzetelnie. Dotyczy to m.in. za zimnych potraw, zaniżonej gramatury czy braku jasnych informacji na temat składu dań lub dodatkowych opłat.

– Usługę gastronomiczną nienależycie wykonaną, czyli na przykład za zimna potrawa, za mało w stosunku do gramatury, która została określona, czy brak jakichś jasnych informacji dotyczących składu, to są wszystko czynniki, które mogą spowodować, że konsument chce złożyć reklamację i ma do tego prawo – tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

Zachęca również, by zgłaszać rażące naruszenia do najbliższego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.

Olsztyn Radio ESKA Google News
Śliwką w kompot
Zjeść gofra, czy go nie zjeść? ŚLIWKĄ W KOMPOT
Eska Summer City w Max Premium Burgers Olsztyn