Prezydent Olsztyna 27 kwietnia 2020 roku odpowiedział na wniosek o przekazanie danych ze spisu wyborców, złożony 24 kwietnia przez Pocztę Polską drogą mailową. Grzymowicz tłumaczy, że działając w imieniu Gminy Olsztyn nie może uwzględnić tego wniosku.
- Kiedy otworzą salony fryzjerskie i kosmetyczne? Znamy szczegóły! [DATY, TERMINY]
- Dopłata 1500 złotych na rachunki za mieszkanie. Kto otrzyma wsparcie finansowe?
"Po zasięgnięciu wielu opinii uznałem, że wobec aktualnego stanu prawnego udostępnienie danych osobowych mieszkańców Olsztyna Poczcie Polskiej jest niemożliwe, gdyż będzie niezgodne z prawem. O swoim stanowisku poinformowałem wnioskodawcę, wskazując powody odmowy realizacji. Treść odpowiedzi jest dostępna na miejskiej stronie internteowej." - napisał na swoim profilu facebookowym prezydent Olsztyna - Piotr Grzymowicz.
Oto treść odpowiedzi:
Zgodnie z art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, na który powołuje się Państwa spółka, operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, po złożeniu przez siebie wniosku w formie elektronicznej, otrzymuje dane z rejestru PESEL, bądź też z innego spisu lub rejestru będącego w dyspozycji organu administracji publicznej, jeżeli dane te są potrzebne do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej bądź w celu wykonania innych obowiązków nałożonych przez organy administracji rządowej.
Z powyższego przepisu wynika, że udostępnianie spisu wyborców Poczcie Polskiej jest możliwe i dopuszczalne tylko i wyłącznie wówczas, gdy dane te są niezbędne temu podmiotowi do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
W obowiązującym stanie prawnym brak jest przepisów rangi ustawowej, które nakładałby na Pocztę Polską S.A. obowiązek realizacji zadań związanych z organizacją i przeprowadzaniem wyborów powszechnych na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. Takie zadanie zostało na Pocztę Polską S.A. nałożone mocą art. 53k w zw. z art. 53a ustawy Kodeks Wyborczy, który przewiduje możliwość głosowania korespondencyjnego dla osób niepełnosprawnych, podlegających obowiązkowej kwarantannie lub izolacji oraz osób, które ukończyły 60 lat. Nie mniej należy zwrócić uwagę, że zgodnie z treścią art. 102 pkt 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 wyłączono stosowanie w/w art. 53a (głosowanie korespondencyjne) przy przeprowadzaniu wyborów powszechnych na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r., w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Ponadto Piotr Grzymowicz argumentuje swoje stanowisko tym, że zgodnie z obowiązującym stanem prawnym to samorządy realizują zadania, które dotyczą organizacji zarządzonych na dzień 10 maja 2020 roku wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ponieważ Kodeks wyborczy, a także żadna inna ustawa nie przewidują w tym zakresie udziału Poczty Polskiej S.A. Prezydent Olsztyna dodaje również, że ustawa z dnia 6 kwietnia 2020 roku o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na to stanowisko zarządzonych w 2020 roku, nie ma zakończonej procedury ustawodawczej i tym samym nie może stanowić podstawy działania władzy publicznej.
Tym samym należy stwierdzić, że Poczta Polska S.A. nie posiada aktualnie uprawnień do uzyskania dostępu do list wyborców w celu realizacji zadań związanych z organizacją wyborów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r., albowiem takie zadanie nie zostało jej powierzone mocą obowiązującej ustawy.
Z kolei decyzja Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2020r., na którą również powołujecie się Państwo we wniosku, nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego, a nadto jej adresatem nie jest Gmina Olsztyn, a wyłącznie Poczta Polska S.A.
Dodatkowo podnoszę, iż przesłany wniosek dotyczy sporządzenia nowego rodzaju rejestru, zawierającego w określonym układzie dane z różnych źródeł według wyznaczonego we wniosku układu. Spis wyborców jest dziś zdefiniowany w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 grudnia 2014r. w sprawie spisu wyborców, zupełnie inaczej, a przepis art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 nie zawiera dyspozycji do żądania od jednostki samorządu terytorialnego sporządzania nowych rodzajów dokumentów.
Mając powyższe na uwadze, w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa, odmawiam realizacji wniosku z dnia 24 kwietnia 2020r. o udostępnienie danych ze spisu wyborców. - możemy przeczytać w odpowiedzi Piotra Grzymowicza na wniosek Poczty Polskiej.
Polecany artykuł: