PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ciągu ostatnich dwóch lat wybudowały i udostępniły na sieci kolejowej 12 mijanek. Takie rozwiązania to poprawa przepustowości kolejowych tras – czyli możliwość tworzenia atrakcyjniejszych ofert dla podróżnych.
– By zwiększyć możliwości kolei dla podróżnych oraz dla przewozu towarów uruchamiamy mijanki. Na jednotorowych trasach takie rozwiązania pozwalają realizować potrzeby podróżnych oraz przewoźników towarowych. Inwestycje zwiększają również dostępność kolei, gdyż przebudowywane i budowane perony są znacznie lepiej dostosowane do współczesnych potrzeb wszystkich pasażerów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Mijanki to ważne elementy infrastruktury na jednotorowych trasach. Dzięki budowie dodatkowego toru – najczęściej na przystanku kolejowym – jest możliwość wymijania lub wyprzedzania się pociągów, a to pozwala na kursowanie większej liczby składów. Takie rozwiązanie to dla pasażerów dogodniejszy rozkład, bardziej atrakcyjna oferta podróży. Przy łączeniu ruchu pasażerskiego i towarowego, to także sprawniejszy przewóz towarów i większa efektywność w przewozie ładunków po torach.
Lepsze możliwości podróży na Warmii i Mazurach
Na wakacje lepsze możliwości podróży są na trasie Olsztyn – Szczytno – Ełk po budowie mijanki w Drygałach i Spychowie. Jest też większa przepustowość na coraz popularniejszej trasie Olsztyn – Działdowo po budowie mijanki w Waplewie.
Czytaj też: Nowi policjanci w szeregach warmińsko-mazurskiej policji [ZDJĘCIA]
Do końca 2020 roku PLK planują udostępnić kolejne mijanki. W obrębie przystanku Olsztyn Likusy umożliwi przejazd większej liczbie pociągów na odcinku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo, a mijanka Kozłowo da podobny efekt na linii Działdowo – Olsztyn.
Dodatkowe miejsca mijania i wyprzedzania się pociągów są efektem inwestycji PLK. Prace są wykonywane zarówno ze środków budżetowych jak i współfinansowane ze środków unijnych, m.in. programów POPW, POIiŚ oraz RPO.