Piętrowe pociągi także w Olsztynie. PKP Intercity ogłosiło przetarg. Jak będą wyglądać?

i

Autor: PKP Intercity

inwestycje

Piętrowe pociągi także w Olsztynie. PKP Intercity ogłosiło przetarg. Jak będą wyglądać?

2024-10-25 14:02

PKP Intercity ogłosiło pierwszy w swojej historii przetarg na piętrowe pociągi. Te mają pojawić się na popularnych trasach w całej Polsce – także na trasie Warszawa – Olsztyn. Na początek przewoźnik planuje kupić 42 pojazdy.

PKP Intercity ogłosiło przetarg na piętrowe pociągi

Podróże pociągami mają być jeszcze bardziej komfortowe. Wszystko za sprawą przetargu PKP Intercity na piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne do obsługi połączeń krajowych. W ramach ogłoszonego postępowania przewoźnik planuje kupić 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów.

Ogłoszone postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pociągów piętrowych jest odpowiedzią na dynamicznie rosnące zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi oraz elementem przygotowania do liberalizacji rynku kolejowego, który ma nastąpić po 2030 roku. PKP Intercity, chcąc konkurować z innymi przewoźnikami, potrzebuje nowoczesnego, szybkiego taboru, mogącego pomieścić dużą liczbę pasażerów, a jednocześnie efektywnego ekonomicznie – informuje PKP Intercity.

Piętrowe pociągi także na trasie Warszawa – Olsztyn. Jak będą wyglądać?

Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Założeniem wstępnym, do weryfikacji w trakcie dialogu z wykonawcami, jest m.in. prędkość minimalna wynosząca 200 km/h, przy dwóch systemach zasilania: 3 kV (DC) oraz 25 kV (AC).

Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając około 500 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo na pokładach zamontowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny. Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną TSI Loc&Pas, oraz przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zgodnie z TSI PRM.

Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Zgodnie z przyjętymi założeniami, odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego powinien nastąpić nie później niż w terminie 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Dworzec Główny w Olsztynie na starych zdjęciach. Zdziwisz się, jak dawniej wyglądał!

My podajemy miasto, Ty mówisz, w której części Polski leży. Prosty quiz geograficzny
Pytanie 1 z 10
Zielona Góra
Bez opuszczonych rogatek i włączonych sygnałów. Autobus jechał prosto na pociąg