Nowy rozkład jazdy PKP Intercity od 15 grudnia. Co się zmieni?
Przedstawiciele PKP Intercity przekazali, że nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 15 grudnia. W sezonie 2024/2025 podróżni będą mieli do dyspozycji 505 połączeń, w tym 471 całorocznych i 34 sezonowe. To o 51 połączeń więcej niż w ubiegłorocznym rozkładzie. Wtedy w rocznym rozkładzie na sezon 2023/2024 uruchomiono 454 połączenia, w tym 417 całorocznych.
Na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych. Co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią a Wrocławiem. Pociągi ze stolicy Polski będą jeździły do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę. Dzięki wprowadzeniu stałych linii komunikacyjnych tak, jak w komunikacji miejskiej, rozkład pociągów ma być dla pasażera bardziej czytelny i przewidywalny.
Kolejarze zapowiadają, że na wybranych trasach pociągi pojadą w rekordowo szybkim tempie. Podróżni będą mogli dotrzeć szybciej z Warszawy do Szczecina, podróż ma wynieść 4 h i 18 minut, do Białegostoku - 1 h i 30 minut czy Łodzi Fabrycznej - 1 h i 7 minut. Krótszy czas przejazdu ma zostać zapewniony dla pociągów kursujących z oraz na południe kraju. Z Krakowa do Zakopanego podróżni dostaną się w nieco ponad 2 godziny. O ponad 60 minut skróci się podróż do Zamościa, do którego z Krakowa dojechać będzie można w niecałe 4 godziny (wcześniej podróż trwała 5 h i 9 minut). Ze Szczecina dojechać będzie można szybciej nie tylko do Warszawy, ale także do Poznania (1 h i 50 minut). Mieszkańcy Wrocławia dotrą na pokładzie pociągów PKP Intercity o 20 minut szybciej do Gdańska (4 h 17 minut).
PKP zamierza również rozszerzyć siatkę połączeń pociągów Pendolino. Od połowy grudnia będą one kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie ze Szczecina przed 8:00 i pokona tę trasę w 4 h 18 minut. Powrotne EIP do Szczecina pozwoli wrócić ze stolicy po 20:00. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Stargardzie i Krzyżu, co pozwoli na przesiadkę w kierunku Gorzowa.
Nowe połączenia międzynarodowe i krajowe. Pociągiem dojedziemy m.in. do Czech
Od 15 grudnia w rozkładzie jazdy pojawią się cztery nowe połączenia do naszych południowych sąsiadów – Czech. Pociągi „IC Baltic Express” będą zatrzymywać się nie tylko w największych polskich miastach, takich jak Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań czy Wrocław, ale także w tych mniejszych, m.in w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Dodatkowo składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymają się na stacjach: Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Po stronie czeskiej w drodze do Pragi będzie można wysiąść i wsiąść m.in. w Pardubicach. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą.
Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również pociąg „IC Galicja”, który pojedzie z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. Pozwoli to na ruch pociągów co 4 h z Krakowa, Katowic, Wrocławia do stolicy Niemiec.
W nowym rozkładzie jazdy nie zabraknie także nowych połączeń krajowych. Pociąg „IC Ślęża” z Warszawy do Wrocławia ma pojechać w rekordowym tempie wynoszącym 3 h i 33 minuty. Na tej samej trasie kursować będzie także „IC Konopnicka” oraz „IC Śnieżka”, który od grudnia będzie kursował codziennie, a nie tylko w weekendy, jak dotychczas. W weekendy podróżni będą mogli skorzystać z pociągu „IC Beskidy” relacji Warszawa Wschodnia - Wisła Uzdrowisko. W województwie małopolskim pociąg ten zatrzyma się na stacji Zator Park Rozrywki. Jest to nowe miejsce zatrzymania pociągów PKP Intercity.
Ze stolicy województwa małopolskiego do Przemyśla kursować będzie pociąg „IC Gierymski”, a do Szczecina pojedzie skład „IC Sukiennice”, który w sezonie letnim będzie jeździć w wydłużonej relacji do i z Zakopanego. Dzięki rozszerzeniu terminów kursowania pociągu „IC Halny” (rel. Zakopane - Poznań) mieszkańcy Podhala zyskają codzienne połączenie z Wrocławiem i Poznaniem. Nowym miejscem zatrzymania w regionie będzie stacja Mielec, przez którą kursować będzie skład „IC Hetman” rel. Hrubieszów Miasto - Kraków Główny.
W związku ze zmianą trasy pociągu „IC Hańcza” (rel. Kraków - Wilno) mieszkańcy Kielc, Skarżyska-Kamiennej i Radomia zyskają bezpośrednie połączenie z Białymstokiem oraz pierwsze od kilkudziesięciu lat połączenie międzynarodowe. PKP Intercity rozbudowuje też siatkę połączeń na trasie Kielce - Kraków. Podróżni będą mogli skorzystać z 14 par połączeń, czyli o 6 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.
Relacja pociągu „TLK Lubomirski” zostanie wydłużona do Kołobrzegu (wcześniej Gdynia - Zakopane). Dzięki temu mieszkańcy województwa pomorskiego zyskają codzienne, bezpośrednie połączenie do Warszawy, Radomia, Kielc, Krakowa i Zakopanego. Co więcej, od grudnia pociągi „IC Wybrzeże” i „IC Słowiniec” będą codziennie jeździć w wydłużonej relacji do i z Łodzi. Pociągiem „IC Lazur” będzie można dojechać do i z Łodzi także od poniedziałku do piątku (obecnie jeździ tylko w wakacyjne weekendy).
PKP Intercity ma zapewnić także bardziej komfortowe podróże. Pasażerowie pojadą zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. W pociągach będą mieli do dyspozycji m.in. klimatyzację czy urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej, a także gniazdka elektryczne. Wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.
Prace nad dworcem Olsztyn Główny coraz bliżej końca. Zobaczcie zdjęcia