Dworzec w Olsztynku wybudowali Niemcy. Pełnił istotną funkcję
Pierwszy dworzec w Olsztynku powstał w 1887 r. Jednak obecny budynek wybudowano w latach 1934-1939 przy okazji rewitalizacji miasta związanej z budową pomnika pod Tannenbergiem. Olsztynek wówczas należał do Prus Wschodnich. Mauzoleum Hindenburga stało się miejscem podróży wielu osób, którzy odwiedzali grób feldmarszałka Paula von Hindenburga. Budynek zaprojektowany został przez architekta Helmuta Conradiego z zespołem. Plac Dworcowy o wymiarach 50 metrów na 80 metrów został otoczony z trzech stron budynkami: obiektem dworca kolejowego oraz dwóch budynków mieszkalnych na jego flankach.
Budowa obecnego zespołu dworcowego w Olsztynku trwała kilka lat i została ukończona w 1939 roku. Główny budynek dworca wzniesiono z cegły jako obiekt piętrowy, kryty czerwoną dachówką. Dach wieńczyła charakterystyczna owalna wieżyczka, na której umieszczano maszt z chorągwią. Od strony peronów prowadziło do niego zadaszone wejście, oparte na czterech kamiennych filarach. Na parterze znajdowały się kasy biletowe, poczekalnia oraz restauracja.
Zarówno budynek dworca jak i sąsiadujące budynki mieszkalne zdobiły elementy nawiązujące do niemieckiej stylistyki ludowej. Budynek pokrywał wysoki, strzelisty dach. Na nim w osi budynku umieszczona została platforma z masztem flagowym i ażurowym wyobrażeniem orła.
Spadek liczby pasażerów w Olsztynku. Dworzec zamieni się w stację kultury
Z biegiem lat, wraz ze spadkiem liczby pasażerów korzystających z kolei w regionie, budynek dworca przestał pełnić swoją pierwotną funkcję. W związku z tym podjęto decyzję o jego przekształceniu tak, aby lepiej wykorzystać przestrzeń i przywrócić obiekt do życia w nowej roli. Dawny dworzec kolejowy wraz z sąsiadującymi magazynami został przeznaczony na potrzeby miejskiego domu kultury, natomiast mniejszy budynek, czyli dawna poczta kolejowa, zaadaptowano na nowy dworzec obsługujący podróżnych.
Między oboma obiektami wzniesiono zadaszoną przestrzeń o charakterze poczekalni. Od strony ulicy umieszczono betonową grafikę przedstawiającą mapę Olsztynka i jego okolic. W centralnej części poczekalni zaprojektowano symboliczne „drzewo” wykonane z betonu architektonicznego, które stanowi główny element kompozycyjny przestrzeni.
Projekt koncepcyjny, budowlany i wykonawczy nowego kompleksu dworcowego opracowało konsorcjum firm TPF i Decorum Architekci na zlecenie PKP S.A. Zespół projektowy uzyskał również pozwolenie na realizację inwestycji.
 
               
		                 
   
            
                     
            
                     
            
                     
            
            
         
            
            
                 
             
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
        ![ImprEskowa piguła. Nie przegapcie tego! [LISTA]](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-QfNK-TAUo-m8mo_impreza-zdjecie-pogladowe-300x250.jpg) 
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
        