Kodeks drogowy 2020. Co się zmieni? Pierwszeństwo pieszych, wolniejsza jazda, łatwiejsza strata prawka
Projekt ustawy przewiduje trzy zmiany dotyczące kodeksu drogowego. Mają wejść w życie już od tegorocznych wakacji, czyli od 1 lipca 2020 r. Wśród nich znalazło się:
- zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym
- ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia
- zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych
Nowe przepisy dla kierowców: Pierwszeństwo przed przejściem dla pieszych
Według aktualnego prawa ruchu drogowego kierowca zbliżając się do przejścia dla pieszych jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Po zmianie przepisów, kierowca będzie zobowiązany do dokładniejszej obserwacji przejścia dla pieszych oraz okolicy. Oprócz tego będzie miał obowiązek stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię nie tylko dla pieszych, którzy już się znajdują na przejściu, ale również dla tych, którzy dopiero na nie wchodzą.
Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.
Kodeks drogowy 2020. Prawo jazdy będzie można stracić łatwiej
Od 1 lipca 2020 roku kierowcy stracą prawo jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h także poza obszarem zabudowanym.
Starosta wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h, bez względu na to, czy przekroczenie prędkości nastąpiło na obszarze zabudowanym czy poza obszarem zabudowanym.
Zmiany w przepisach. Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy
Trzeci z nowych przepisów zakłada obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h. Ma to na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.