Historia kolei w Węgorzewie
Kolej w Węgorzewie pojawiła się w 1898 roku, kiedy to uruchomiono połączenie z Nordenburgiem. Znaczenie stacji kolejowej wzrosło po uruchamianiu następnych połączeń kolejowych z Gierdawami i Gołdapią (1899 r.), Kruklankami i Giżyckiem (1905 r.), Kętrzynem (1907 r.) oraz Darkiejmami i Gąbinem (1914 r.). Węgorzewski węzeł kolejowy był rozbudowywany do wybuchu pierwszej wojny światowej, wzniesiono wówczas m.in. domy mieszkalne oraz wieżę wodną. W okresie międzywojennym rozbudowano dworzec.
Po zakończeniu II wojny światowej Armia Czerwona zdemontowała tory na trasie z Węgorzewa do Kętrzyna oraz w innych kierunkach. Połączenie do Kętrzyna wznowiono na przełomie lat 40. i 50., a zawieszono po niemal pół wieku funkcjonowania.
Nieczynny dworzec zaadaptowano na potrzeby Muzeum Tradycji Kolejowej, gdzie prezentuje się zbiory dotyczące historii regionalnego kolejnictwa związanego z obszarami dawnych Prus Wschodnich, dzisiejszego województwa warmińsko-mazurskiego oraz Suwalszczyzny. Muzeum prowadzi Fundacja "Dziedzictwo Nasze". W budynku działa także Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych.
Remont dworca kolejowego w Węgorzewie
Obecnie budynek starego dworca przechodzi gruntowny remont, który ma przywrócić mu dawny blask. W ramach inwestycji „Zapobieganie niszczeniu zabytkowego budynku byłego dworca kolejowego w Węgorzewie” zaplanowano m.in. wykonanie izolacji ścian fundamentowych, prace konserwatorskie stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej oraz kompleksową renowację elewacji. Prace rozpoczęły się pod koniec stycznia 2025 roku, a efekty są już wyraźnie widoczne, o czym poinformował w mediach społecznościowych Mateusz Rodziewicz, radny rady miejskiej w Węgorzewie.
– Remont idzie pełną parą i widać już naprawdę sporo zmian – nowe okna, odświeżone detale oraz odnowione napisy „Węgorzewo” i „Angerburg” robią świetne wrażenie. Budynek z każdym tygodniem odzyskuje swój dawny charakter. To tutaj od lat działają Stowarzyszenie Wędrusz, Muzeum Tradycji Kolejowej, a także Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych. Dzięki remontowi sam budynek zyska odnowioną elewację i nowe życie, co z pewnością pomoże w dalszym rozwijaniu działalności tych stowarzyszeń. To miejsce ma wyjątkowy klimat – tu historia spotyka się z teraźniejszością, a kolejowe tradycje Węgorzewa trwają i nabierają nowego blasku – napisał na swoim profilu facebookowym.
Wartość inwestycji wynosi 1 968 000 zł brutto, z czego 1 928 640 zł pochodzi z dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
