„Laptop dla ucznia”. Pierwsze komputery trafiły już do dzieci
Rządowy program „Laptop dla ucznia” zakłada, że komputery otrzymają uczniowie klas czwartych szkół podstawowych. Sprzęty są bezpłatne, co gwarantuje ustawa o wsparciu kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli uchwalona przez Sejm w maju tego roku. Laptopy kupowane są centralnie, a następnie są dystrybuowane do konkretnych szkół, których dyrekcja przekazuje je rodzicom lub opiekunom prawnym ich wychowanków. Przy odbiorze laptopa zawierana jest umowa pomiędzy placówką a rodzicem. Po jej zaakceptowaniu, sprzęt trafia do ucznia na własność, a to wiąże się z odpowiedzialnością.
Czy laptopy dla uczniów są objęte gwarancją?
Komputery z rządowego programu objęte są 36-miesięczną gwarancją. W razie usterki, producent lub wybrany serwis jest zobowiązany do naprawy laptopa. Jeśli uszkodzenia są poważniejsze, a naprawa wyniesie powyżej pięciu dni, to serwis lub producent musi przekazać uczniowi sprzęt zastępczy o podobnych parametrach.
Uszkodzony komputer z programu „Laptop dla ucznia”. Co zrobić?
Rodzic czy opiekun nie musi podpisywać umowy ze szkołą. W takim wypadku komputer staje się własnością placówki, ale opiekun ucznia może go przyjąć w ramach umowy użyczenia.
W przypadku uszkodzenia poprzez nieprawidłowe użytkowanie lub zgubienia sprzętu, rodzic będzie zobowiązany do odkupienia laptopa o takich samych parametrach lub zwrotu pieniędzy. Suma będzie uzależniona od tego, ile czasu upłynęło od podpisania umowy oraz na jaką kwotę wyceniono nowy sprzęt. W przypadku umowy użyczenia będzie trzeba zwrócić pieniądze za uszkodzone urządzenie.
W ramach programu „Laptop dla ucznia” przekazanych zostanie łącznie 394 346 laptopów. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia wyniesie ponad 1 mld 149 mln zł.
Wielkie otwarcie Centrum Nauki „Kortosfera”