Black Friday 2020. Jak nie dać się oszukać?

i

Autor: Unsplash Black Friday 2020. Jak nie dać się oszukać?

Black Friday 2020. Uważaj na te sklepy. Mogą być fałszywe

2020-11-24 10:05

Przed świętami Bożego Narodzenia sklepy kuszą niezliczoną ilością promocji. Zwłaszcza w Black Friday, który w tym roku trwa przez cały tydzień. To również doskonała okazja dla nieuczciwych sprzedawców oraz cyberprzestępców, którzy zakładają fałszywe sklepy internetowe. Jak je rozpoznać? Szczegóły w artykule.

ESKA XD EXTRA

Black Friday to dzień, w którym oficjalnie rozpoczyna się przedświąteczny sezon zakupowy. Tegoroczny Black Friday wypada 27 listopada, ale w tym roku sprzedawcy poszli krok dalej - ogłaszając Black Week, czyli cały tydzień zniżek. Jak kupować online, żeby były to bezpieczne i udane zakupy?

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?

Ministerstwo Cyfryzacji radzi, by przede wszystkim sprawdzić wiarygodność sprzedawcy. Pomogą w tym opinie na portalach aukcyjnych, forach i w komentarzach. Dane, takie jak e-mail, numer telefonu lub numer skrzynki pocztowej nie wystarczą, aby uznać przedsiębiorcę za zaufanego. Na plus może działać możliwość odbioru osobistego towaru – jeśli sprzedający podaje swój adres to znak, że nie ma nic do ukrycia. Przed dokonaniem zakupów, warto zadzwonić pod podany na stronie numer telefonu. Jeśli nie możemy go znaleźć, powinna nam zapalić się czerwona lampka. Należy również dokładnie sprawdzać adresy stron, na których robimy zakupy. Nieuczciwi sprzedawcy próbują często podszyć się pod znane sklepy, dlatego lepiej upewnić się, że w internetowym adresie portalu nie ma literówki.

QUIZ. Damskie fatałaszki. Ten test to dla panów prawdziwy KOSZMAR! Panie też nie będą miały łatwo!

Pytanie 1 z 12
Jeśli kobieta chce kupić oxsfordki, to wybierze się do sklepu z:

Specjaliści CSIRT NASK radzą, aby zwrócić szczególną uwagę na:

  • ofertę sklepu – jeśli sklep oferuje swoim klientom maszyny budowlane, obuwie, bieliznę i terakotę - to znak, że coś jest nie tak. Taki rozrzut oferowanego asortymentu powinien wzbudzić nasze wątpliwości,
  • wygląd strony internetowej - zwracajcie uwagę, czy treść na stronie jest pisana poprawną polszczyzna, czy nie ma błędów ortograficznych, gramatycznych, językowych. Jeśli macie wrażenie, że ktoś tworzył tę stronę w pośpiechu, dajcie sobie spokój z zakupami na niej,
  • wszystkie niezbędne elementy e-sklepów - regulamin, sposób dostarczenia przesyłki, sposób płatności czy zwrotu towarów. Bądźcie wyczuleni na wszelkie niespójności pomiędzy tymi informacjami.
  • wiarygodność firmy – warto sprawdzić, czy firma podana na stronie jako właściciel sklepu istnieje w KRS oraz czy jej dane teleadresowe są prawdziwe.

Sprawdź, czy podane są dane firmy - nazwa, adres oraz NIP i REGON. Dodatkowo łatwo dostępne powinny być wszelkie dane kontaktowe, czy dane znajdują się w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Nie zaszkodzi też bezpośrednio skontaktować się ze sprzedawcą i osobiście rozwiać wszystkie wątpliwości.

Ponadto, warto sprawdzić cyfrową historię sklepu – fałszywe sklepy często powstają tuż przed sezonami zakupowymi takimi jak święta. Istnieją jednak serwisy, dzięki którym możesz odbyć podróż w czasie i sprawdzić, czy atrakcyjnie wyglądający sklep nie powstał kilka dni temu.

Jak zgłosić fałszywy sklep?

Wystarczy wejść na stronę zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa - CSIRT NASK https://incydent.cert.pl i wypełnić dostępny tam formularz. To tutaj można zgłosić stronę, która wyłudza dane osobowe, dane uwierzytelniające do kont bankowych lub serwisów społecznościowych.

Posłuchaj o cyberprzemocy i dowiedz się, jak sobie z nią radzić. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.