Ciekawostka

Tak zmieniał się dworzec Olsztyn Główny. Po dawnej wieży zegarowej nie ma znaku [ZDJĘCIA]

2025-03-27 15:19

O nowym budynku dworca Olsztyn Główny mówiło się od wielu lat, a to za sprawą budowy nowego obiektu, który w końcu został otwarty. Jednak zanim podróżni mogli skorzystać z nowoczesnego budynku, na jego miejscu stały inne. O niektórych większość olsztynian już dano nie pamięta. Zobaczcie w naszej galerii, jak zmieniała się ta stacja kolejowa.

Spis treści

  1. Tak kiedyś wyglądał dworzec Olsztyn Główny. Po wieży zegarowej nie ma śladu
  2. W latach 70. XX wieku oddano do użytku nowy dworzec. Był perełką PRL-u
  3. Nowoczesny dworzec otwarty, ale z wieloma problemami

Tak kiedyś wyglądał dworzec Olsztyn Główny. Po wieży zegarowej nie ma śladu

W ostatnich latach pasażerowie kolei, zwłaszcza ci ze stolicy Warmii i Mazur oraz okolic, z niecierpliwością czekali na oddanie do użytku nowego dworca Olsztyn Główny. Po wielu podejściach, w końcu się to udało i podróżni mogą już korzystać z nowoczesnego obiektu. Jednak budynki stacji zmieniały się wielokrotnie. Po dawnych budowlach nie ma już znaku, a początki tej stacji sięgają XIX wieku.

Budowę olsztyńskiego Dworca Głównego ukończono 1 grudnia 1872 roku. Początkowo planowano zlokalizowanie dworca w rejonie zbiegu dzisiejszej ulicy 1 Maja z torami kolejowymi, bo ulica Partyzantów wówczas jeszcze nie istniała. Pomysł ten jednak upadł i dworzec zbudowano w miejscu znacznie oddalonym od miasta - przy Bahnhof Straße (czyli ulica Dworcowa), a dzisiejszej Partyzantów. Jego budowa była związana z powstaniem linii kolejowej łączącej Toruń z Wystrucią (obecnie Czerniachowsk w Rosji).

W 1902 r. wydrążono pod torami tunele łączące poszczególne perony. W 1907 r. uruchomiono pierwszą linię tramwajową, która połączyła dworzec ze Śródmieściem i umożliwiła wygodne skomunikowanie stacji z miastem. Na początku 1945 r. dworzec spłonął, po wkroczeniu do Olsztyna Rosjan. Przebudowa i modernizacja zniszczonego budynku zakończyła się w 1948 roku. Kształt nowego dworca odbiegał od poprzedniego. Charakterystycznym elementem stała się wieża zegarowa, górująca nad pawilonami. Dworzec w takiej postaci służył miastu przez dwadzieścia lat, po czym został rozebrany. Zdjęcia dworców, które już nie istnieją, możecie zobaczyć w poniższej galerii.

W latach 70. XX wieku oddano do użytku nowy dworzec. Był perełką PRL-u

Rozpoczęła się też budowa nowego obiektu, jeszcze do niedawna doskonale znanego wielu olsztynianom. Wspomniany budynek został oddany do użytku w 1971 roku. Hala kasowa połączona była z mniejszą częścią PKS dwukondygnacyjną antresolą. Na parterze zaprojektowano obszerną poczekalnię dla podróżnych.

- Wnętrze pomieszczeń wykonano z wysokiej jakości materiałów: kamienia, lastrico płukanego, szlachetnych tynków, okładzin ceramicznych oraz drewnianych, a także aluminium. Budynek stanowiły hale PKP i PKS z antresolami oraz zamkniętymi pomieszczeniami służbowymi i technicznymi. Połączono je wspólną poczekalnią oraz pomieszczeniem dla podróżnych z dziećmi – przypomina stowarzyszenie Forum Rozwoju Olsztyna, które walczyło o to, aby ten obiekt został wpisany do rejestru zabytków.

Jednak z czasem kolejne pomieszczenia dla pasażerów były stopniowo zamykane, a dworzec popadał w ruinę. Po 1989 r. w obiekcie zaczęły pojawiać się kolorowe reklamy oraz stoiska handlowe, które dodatkowo szpeciły wnętrze dworca. W 2022 roku obiekt został zamknięty i przeznaczony do rozbiórki. Na jego miejscu rozpoczęła się budowa nowego dworca, a pasażerów obsługiwał dworzec tymczasowy.

Nowoczesny dworzec otwarty, ale z wieloma problemami

W tym roku nareszcie udało się oddać do użytku nowy dworzec Olsztyn Główny. Pasażerowie czekali na niego przez wiele lat, ale wykonawca napotkał na wiele problemów. Główny dworzec kolejowy miał być gotowy pod koniec 2023 roku, jednak termin znacznie się opóźnił, a otwarcie wielokrotnie przesuwano. Ostatecznie obiekt miał zostać udostępniony podróżnym 19 lutego podczas oficjalnej uroczystości. Mimo że PKP posiadało wszystkie niezbędne zgody na użytkowanie obiektu, wydarzenie zostało odwołane w ostatniej chwili. Wszystko przez skargę złożoną do inspekcji nadzoru budowlanego przez prywatną spółkę, do której należy dworzec PKS.

Ostatecznie obiekt otwarto 21 lutego, ale bez uroczystości. Z kolei 27 lutego wykonawca budynku i stacji oraz władze zorganizowały konferencję prasową poświęconą nowemu obiektowi. Poinformowano, że dworzec będzie nosił imię Mikołaja Kopernika. Minął już ponad miesiąc od oddania do użytku nowego obiektu. Jego zdjęcia możecie zobaczyć w poniższej galerii.

Olsztyn Radio ESKA Google News
Nowy dworzec kolejowy w Olsztynie otwarty. Tak wygląda!
Rozpoznasz miejsce w Olsztynie po opisie? Maksymalną liczbę punktów zdobędą tylko znawcy [QUIZ]
Pytanie 1 z 10
Kamienica Naujacka to secesyjna budowla zachwycająca bogactwem fasadowych zdobień i dekoracyjnych rozwiązań architektonicznych. Mieści się tam instytucja: