zdjęcie ilustracyjne

i

Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Z Warszawy na Mazury w dwie godziny? Już niedługo

2020-02-02 7:05

Z Warszawy na Mazury w dwie godziny? Niebawem będzie to możliwe. Planowany jest m.in. nowy odcinek linii biegnącej z Giżycka przez Orzysz i Pisz. Dzięki temu do celu dotrzemy znacznie szybciej. Zmian będzie jednak o wiele więcej!

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Zawiera on mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z różnych stron Polski do nowego lotniska między Warszawą a Łodzią. W woj. warmińsko-mazurskim w ramach inwestycji CPK planowany jest nowy 74-kilometrowy odcinek linii nr 29, biegnącej z Giżycka przez Orzysz i Pisz (dalej przez Łomżę do Ostrołęki). Linia ta stanowi fragment zupełnie nowego korytarza kolejowego łączącego - najkrótszą trasą - serce Mazur z Warszawą i CPK.

Lepsze połączenie z Warszawą będą miały również dwa największe miasta woj. warmińsko-mazurskiego, czyli Olsztyn i Elbląg. A to wszystko za sprawą dalszej modernizacji istniejących linii nr 9 i 216, a także dzięki budowie na terenie Mazowsza nowej linii nr 20 (Warszawa Choszczówka – Kątne k. Nasielska).

O ile szybciej dojedziemy z Warszawy do Olsztyna, Elbląga czy Giżycka? Szczegóły znajdziesz tu: Nowa linia kolejowa na Warmii i Mazurach! Podróże KRÓTSZE nawet o połowę!

Obecny układ sieci oraz stan infrastruktury kolejowej skutkują wydłużeniem czasów jazdy pomiędzy centralną Polską (rejon Warszawy i CPK) a istotnymi miejscowościami Mazur (Kętrzyn, Giżycko, Pisz). Skrócenie podróży usprawniłoby ruch turystyczny. 

Efektem jest zarówno utrudniony dostęp mieszkańców tego regionu już obecnie do stolicy, a w przyszłości do planowanego portu lotniczego, jak i ograniczone możliwości dojazdu pociągiem w omawiane rejony w celach turystycznych. Należy zwrócić uwagę, że trasowanie pociągów w relacjach z Warszawy do wymienionych miast po istniejących liniach istotnie wydłuża te relacje w porównaniu do najkrótszej odległości 26: do Kętrzyna o 55%, Giżycka o 70%, a Pisza o 105%. Gęstość sieci kolejowej w rejonie Mazur jest jedną z najniższych w kraju, a jej ukształtowanie w osi wschód-zachód utrudnia organizację przewozów pasażerskich i towarowych.Oddziałuje to negatywnie na spójność sieci kolejowej, a tym samym na spójność terytorialną Polski.