Spis treści
- Wybrano wariant północnej obwodnicy Olsztyna. Jest porozumienie między gminami
- Al. Wojska Polskiego zostanie odciążona. Wybrany wariant jest bardziej przyjazny dla środowiska
- GDDKiA w Olsztynie wskazała preferowany wariant obwodnicy. Wkrótce kolejne kroki
Wybrano wariant północnej obwodnicy Olsztyna. Jest porozumienie między gminami
Jest porozumienie pomiędzy Olsztynem a sąsiednimi gminami w sprawie przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna. Po konsultacjach i analizach wybrano tzw. wariant żółty. Decyzja ta ma kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji nie tylko w mieście i aglomeracji, ale także w regionie. Według samorządów, wariant żółty, który przebiega bliżej miasta, przyniesie szereg korzyści. Przede wszystkim pozwoli na odciążenie al. Wojska Polskiego, której natężenie ruchu, według analiz, znacząco się zmniejszy. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony na ul. Nowobałtycką, co ma wpłynąć na poprawę płynności komunikacyjnej w zachodniej części miasta.
- Dzisiejsze stanowisko to efekt wielu rozmów, uzgodnień i negocjacji. Każdy z nas reprezentuje interesy swojej gminy, które często teoretycznie odbiegają od siebie, jednak w praktyce mieszkańcy, którzy nam zaufali żyją jednocześnie na terenie całej aglomeracji i oczekują od nas dobrych i praktycznych rozwiązań. Takim rozwiązaniem jest wariant żółty północno-zachodniej obwodnicy Olsztyna, który przyniesie nam wszystkim korzyści – powiedział podczas konferencji prasowej prezydent Olsztyna Robert Szewczyk.
Jak informują władze stolicy Warmii i Mazur, jednym z istotnych aspektów tego rozwiązania jest jego pozytywny wpływ na rozwój Olsztyna. W pobliżu planowanej trasy obwodnicy ma powstać nowe osiedle – Redykajny 2. Przygotowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który umożliwi budowę osiedla o niskiej intensywności zabudowy. Dzięki temu Olsztyn zyska nową przestrzeń mieszkalną, która ma być dobrze skomunikowaną z resztą miasta.
- Wielokrotnie rozmawiałem z prezydentem Olsztyna na indywidualnych spotkaniach. Wspólnie analizowaliśmy potencjalne konflikty interesów i korzyści. Te rozmowy pozwoliły nam wypracować stanowisko, które będzie najlepsze dla naszych mieszkańców – dodał wójt gminy Gietrzwałd Jan Kasprowicz.
Al. Wojska Polskiego zostanie odciążona. Wybrany wariant jest bardziej przyjazny dla środowiska
Zdaniem lokalnych władz, w porównaniu do wariantu niebieskiego, który nie zmniejszałby ruchu w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym i zwiększałby natężenie na al. Wojska Polskiego, wariant żółty okazuje się lepszym wyborem. Co więcej, jest on również rozwiązaniem bardziej przyjaznym dla środowiska, bo ingerencja w przyrodę będzie znacznie mniejsza.
- Wskazany wariant jest dla gminy Jonkowo dobry zarówno pod względem komunikacyjnym, jak i inwestycyjnym. Jak ważnym czynnikiem są drogi i współpraca pokazuje nam dynamiczny rozwój gmin położonych przy południowej obwodnicy Olsztyna, które po jej wybudowaniu przeżywają czas dynamicznego rozwoju – zauważył wójt gminy Jonkowo Jacek Jatkiewicz.
W środę (12 marca) odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, którego przedmiotem była ocena studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dotyczącego północnej obwodnicy Olsztyna.
GDDKiA w Olsztynie wskazała preferowany wariant obwodnicy. Wkrótce kolejne kroki
W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie wskazała preferowany do realizacji wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu DK51. Ostatecznie jako rekomendowany wskazano wariant O2 w korytarzu zachodnim. Ma on długość 15 km. Początek obwodnicy zlokalizowany jest na końcu obwodnicy Spręcowa. Natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu m. Kudypy.
Planowana obwodnica Olsztyna i Dywit stanowić będzie część drogi krajowej nr 51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy południowej w ciągu DK16. Droga krajowa nr 51 jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w województwie warmińsko-mazurskim, który komunikuje takie miejscowości jak Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek. W rejonie węzła Kudypy na przebudowywanym odcinku drogi krajowej nr 16 przewidziano rezerwę terenu pod budowę Obwodu Utrzymania Drogi (OUD). OUD stanowi zaplecze techniczne i osobowe dla kompleksowej obsługi technicznej oraz utrzymania obwodnicy.
- W II połowie 2025 r. planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU w wybranym przez ZOPI wariancie. Po uzyskaniu tej decyzji przystąpimy do wykonania Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. Będzie to podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy. W IV kwartale 2027 r. planujemy przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj. Roboty budowlane planowane są na lata 2029-2031 – poinformował olsztyński oddział GDDKiA.
Cele inwestycji:
- przejęcie ruchu tranzytowego z obecnego, obciążonego ruchem miejskim układu ulic, położonego wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej,
- poprawa przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Olsztynie i Dywitach,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- poprawa warunków życia mieszkańców Olsztyna i Dywit,
- dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz południowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16,
- zwiększenie atrakcyjności gospodarczej Olsztyna i okolic.

i

Zamknięcie wylotu z Olsztyna na Warszawę. Dobra wiadomość dla kierowców. Utrudnienia krócej niż planowano