Modernizacja linii kolejowej Białystok-Ełk
Dzięki nowej inwestycji pasażerowie pokonają dystans między Białymstokiem a Ełkiem w 55 minut przy prędkości 200 km/h. – To będzie zmiana bardzo zasadnicza, ponieważ skróci czas przejazdu o ok. pół godziny – mówił minister Dariusz Klimczak. Dodał, że linia ta jest elementem Rail Baltica, czyli połączenia od Morza Północnego do Morza Bałtyckiego.
Minister wyraził nadzieję, że prace na linii Białystok-Ełk zakończą się do 2029 roku. W ramach modernizacji m.in. powstaną dwa tory, które będą zelektryfikowane. Klimczak ocenił, że ta inwestycja to też dobra wiadomość dla Białegostoku, gdzie dzięki temu m.in. powstanie bezkolizyjny przejazd przez tory w okolicach ul. Popiełuszki.
Piotr Wyborski, prezes PKP PLK, które będą realizowały inwestycję na linii Białystok-Ełk, powiedział, że obecnie to linia jednotorowa, gdzie maksymalna prędkość wynosi 100 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jeździć od 160 do 200 km/h, a pociągi towarowe - 120 km/h. W ramach prac zostanie zmodernizowanych osiem stacji i dziesięć przystanków osobowych, gdzie zostanie zainstalowany system szybkiej informacji pasażerskiej, a infrastruktura będzie odpowiadać dzisiejszym standardom.
Ruszył przetarg. PKP czeka na oferty
Wyborski mówił, że w tym przetargu swoje oferty mogą składać firmy, które są zarejestrowane w Polsce, na terenie UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a także z krajów, które są stronami porozumienia ws. zamówień rządowych w ramach WTO. – Chcemy tym ruchem spowodować to, że będziemy mieć tylko i wyłącznie wykonawców, którzy są wiarygodni, którzy mają odpowiedni potencjał i którzy będą w stanie przeprowadzić te prace w oczekiwanym przez nas terminie - dodał.
Wyraził nadzieję, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca roku, a wykonawca będzie miał 35 miesięcy na wykonanie wszystkich prac budowlanych.
PKP PLK poinformowały PAP, że firmy zainteresowane przetargiem swoje oferty mogą składać do końca marca, a inwestycja ma być dofinansowana ze środków unijnych.
Polecany artykuł:
Tu pociągi nie docierają. Warmińsko-mazurskie miasta bez dostępu do kolei