Trwa remont linii kolejowej Ełk – Giżycko. Kiedy wrócą pociągi?
Zmienia się prowadząca przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich linia kolejowa nr 38 Ełk – Giżycko – Korsze. Wykonawcy budują nowy tor, który zostanie zelektryfikowany. Budowane są nowe, wyższe perony, z których podróżni wygodniej wsiądą do pociągów. Zmiany widać już w Giżycku, Starych Juchach czy Kętrzynie. Na 100-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków, będą też bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich. Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest w 2026 r.
PKP PLK podało szczegóły na temat tej inwestycji. Wiadomo już, kiedy na trasie Ełk – Giżycko ponownie będą kursowały pociągi.
- Giżycko, Kętrzyn, Stare Juchy, Siedliska, Tołkiny, Wydminy, Korsze - gotowe są konstrukcje peronów. Na szlaku trwa montaż sieci trakcyjnej - to oznacza, że wkrótce trasę obsłużą pociągi elektryczne, przyjazne dla środowiska. Wznowienie ruchu pociągów na odcinku Ełk - Giżycko planowane jest w czerwcu br., a na odcinku Giżycko - Korsze w grudniu br. - informują przedstawiciele PKP PLK.
Krótsze podróże na trasie Ełk – Giżycko. Pociągi pojadą dwa razy szybciej
Jak podaje PKP PLK, koszt robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FEnIKS), a na odcinku Giżycko – Korsze 876 mln zł netto (środki Krajowego Programu Odbudowy). W kwietniu PKP PLK podpisało dodatkową umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej sieci trakcyjnej, o wartości 233 mln zł netto (środki Krajowego Programu Odbudowy). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej, niż obecnie, czyli 160 km/h zamiast 80 km/h. Skróci to czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut (przejazd poniżej 2 godzin). Z kolei pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h.
