W ubiegły piątek, 29 maja, nastąpił odbiór techniczny śluzy Guzianka II. Wszystko wskazuje na to, że obiekt za miesiąc zostanie udostępniony turystom. Przed nami ostatni etap budowy śluzy, obecnie trwa również przygotowanie dokumentów na jego użytkowanie.
Budowa była realizowana od października 2018 r. przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Wartość inwestycji wynosi 30 mln zł. Guzianka II jest pierwszym tego typu obiektem wybudowanym przez Polaków na Mazurach, pozostałe mazurskie śluzy powstały jeszcze w czasach Prus Wschodnich.
- Celem powstania śluzy Guzianka II jest rozdzielenie ruchu dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. O inwestycję przez lata zabiegali żeglarze, lokalni samorządowcy oraz branża turystyczna. „Stara” Guzianka ma obecnie obsługiwać statki żeglugi profesjonalnej, natomiast Guzianka II - mniejsze jednostki pływające. Śluza Guzianka łącząca jeziora Guzianka Mała i Bełdany, jest najbardziej eksploatowaną śluzą w Polsce. W ubiegłym roku pracownicy Wód Polskich prześluzowali na niej 15 tys. jednostek. Z każdym rokiem ta liczba wzrasta. Zdarza się, że mniejsze jednostki na śluzowanie muszą czekać nawet kilka godzin, bo zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych, po uzyskaniu pisemnego zezwolenie dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej, pierwszeństwo przejścia przez śluzy mają duże statki. - informują Wody Polskie.
W zależności od wielkości jednostek, w komorze Guzianki II powinno być do 6 dużych jachtów lub nawet do kilkunastu małych jednostek. Długość użyteczna komory śluzy wynosi 50 m, szerokość komory śluzy – 7,5 m, minimalna głębokość – 2 m, minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4 m.
Wiadomo też, że latem mają działać obie Guzianki. A w przyszłości Wody Polskie planują remont starej śluzy. Według planów ma się on rozpocząć pod koniec tego roku. przyszłości planowane jest rozdzielenie ruchu dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Stara Guzianka obsługiwałaby statki żeglugi profesjonalnej, a Guzianka II mniejsze jednostki pływające. Oczywiście w czasie prac remontowych śluzy Guzianka I, nowa śluza przejmie całość ruchu żeglugowego. W najbliższym czasie będą pracowały obie śluzy jednocześnie.
- Pogoda na lato 2020. Czy czekają nas upalne wakacje? IMGW wydało długoterminową prognozę
- Memy na Dzień Dziecka 2020 - czyli cała prawda o rodzicielstwie. Zobacz najzabawniejsze!
- Znana sieciówka zamyka sklepy w Polsce. Na klientki czeka wielka wyprzedaż!
- Na te psy musisz mieć zezwolenie! Zobacz listę najgroźniejszych ras w Polsce
Polecany artykuł: