System e-kontrola na olsztyńskich parkingach. Na czym miałby polegać?
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie planuje wprowadzić elektroniczną kontrolę samochodów w Strefie Płatnego Parkowania. Część kierowców może się bać, bo chodzi o sprawniejsze pobory opłat a postój na parkingu. W jaki sposób system miałby działać?
- Założeniem projektu uchwały jest wprowadzenie zmian w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie (SPP) poprzez wprowadzenie zapisu o wykorzystaniu systemu e-kontroli do weryfikacji i kontroli wnoszonych opłat za postój w SPP. Na system składają się samochody wyposażone w skaner sczytujący tablice rejestracyjne zaparkowanych pojazdów i weryfikujące opłaty w oparciu o informacje z bazy danych dostępnych systemów. W związku z planowanym zakupem usługi pilotażu systemu e-kontroli w SPP, zapis o dodatkowej formie przeprowadzanej kontroli opłat za postój jest niezbędny do możliwości egzekwowania nałożonych opłat dodatkowych z wykorzystaniem wskazanego systemu – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały dotyczącej Strefy Płatnego Parkowania.
W dalszej części pisma wyjaśniono, że podobny system funkcjonuje także w innych miastach Polski, m.in. w Gdański, Warszawie, Szczecinie czy we Wrocławiu. E-kontrola to nowoczesne narzędzie, które ma wspierać piesze patrole.
- E-kontrola wspomaga patrole piesze poprzez zwiększenie częstotliwości kontroli w całej SPP, jest również dobrym narzędziem do zbierania danych dotyczących zajętości miejsc postojowych czy nieprawidłowości w parkowaniu. (…) E-kontrola stanowi nowoczesne i efektywne rozwiązanie w zakresie uszczelnienia płatności za postój, co przekłada się na wzrost wpływów z SPP – napisano w dokumencie.
Pilotażowy system miałby zostać wprowadzony jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Jednak zanim się to stanie, radni muszą przegłosować uchwałę. Zaplanowano to na najbliższą sesję Rady Miasta, która odbędzie się w środę, 26 lutego.
Strefa Płatnego Parkowania w Olsztynie. Ile wynoszą kary za brak opłaty?
Płatne parkowanie w mieście zostało wprowadzone po raz pierwszy w 1995 r. SPP podzielona jest na dwie podstrefy: czerwoną (C) i zieloną (T). Przynosi ona spore zyski. W 2023 r. wpływy do budżetu miasta wyniosły 7 168 813 zł. W ubiegłym roku wpływy były jeszcze większe, bo wyniosły dokładnie 8 242 772,51 zł.
We wrześniu ubiegłego roku radni zdecydowali o wprowadzeniu wyższych kar dla kierowców, którzy pozostawią swoje auta w strefie bez opłacenia postoju. Wysokość opłaty dodatkowej za nieopłacony parking wynosi obecnie 200 zł, a wcześniej było to 150 zł. Natomiast w przypadku jej uregulowania w ciągu 7 dni od daty wystawienia wezwania, to wysokość kwoty określono na 100 zł (wcześniej było 50 zł).

Strefa Płatnego Parkowania w Olsztynie została poszerzona [ZDJĘCIA]